Hva er enhetsøkonomi og hvorfor bryr investorer seg?
Enhetsøkonomi måler om bedriften din tjener penger på hver enkelt kunde. LTV (Lifetime Value) er hvor mye en kunde er verdt over hele deres forhold til deg. CAC (Customer Acquisition Cost) er hvor mye det koster å skaffe den kunden. Hvis LTV er høyere enn CAC, fungerer forretningsmodellen din. Hvis ikke, akselererer veksten bare tap.
Ved pre-seed forventer ikke investorer perfekt enhetsøkonomi. Men ved seed-stadiet, må du vise at regnestykket kan fungere – selv om tallene er tidlige og upresise.
De 5 enhetsøkonomiske målingene som betyr noe
1. Kundeanskaffelseskostnad (CAC)
Formel: Totalt salgs- og markedsføringsforbruk / Antall nye kunder anskaffet
Eksempel: Du brukte 10 000 dollar på markedsføring forrige måned og anskaffet 20 kunder. CAC = 500 dollar.
Hva investorer ønsker: Varierer etter forretningsmodell, men under 1 000 dollar for SMB SaaS og under 5 000 dollar for mellommarkedet ved seed-stadiet.
2. Livstidsverdi (LTV)
Formel: Gjennomsnittlig inntekt per kunde per måned x Gjennomsnittlig kundens livslengde i måneder
Eksempel: Kunden betaler 100 dollar/måned og blir i gjennomsnitt i 24 måneder. LTV = 2 400 dollar.
Hva investorer ønsker: LTV som er 3 ganger eller mer enn din CAC.
3. LTV:CAC-forhold
Det gylne forholdet: Investorer ønsker å se LTV:CAC på 3:1 eller høyere.
| LTV:CAC | Vurdering | Hva det betyr |
|---|---|---|
| Under 1:1 | Uholdbart | Du taper penger på hver kunde |
| 1:1 - 2:1 | Bekymringsfullt | Knapt break-even per kunde |
| 3:1 | Bra | Standard referansepunkt for sunn SaaS |
| 5:1+ | Utmerket (eller underinvestering) | Enten stor effektivitet eller du bør investere mer i vekst |
4. CAC Tilbakebetalingstid
Formel: CAC / Månedlig inntekt per kunde
Eksempel: CAC på 500 dollar, månedlig inntekt på 100 dollar. Tilbakebetaling = 5 måneder.
Hva investorer ønsker: Under 12 måneder for SaaS. Under 6 måneder er utmerket. Hvis tilbakebetalingen overstiger 18 måneder, er kontanteffektiviteten din en bekymring.
5. Månedlig Churn Rate (Frafall)
Formel: Kunder tapt i en måned / Totalt antall kunder ved starten av måneden
Eksempel: Du hadde 100 kunder, 5 sa opp. Churn = 5 %.
Hva investorer ønsker: Under 5 % månedlig for SMB SaaS. Under 2 % månedlig for mellommarkedet. Under 1 % månedlig for enterprise. Nettoinntektsbeholdning (NRR) over 100 % betyr at utvidelser kompenserer for frafall.
Enhetsøkonomi etter forretningsmodell
| Modell | Typisk CAC | Typisk LTV | Mål LTV:CAC |
|---|---|---|---|
| B2B SaaS (SMB) | 200 - 1 000 dollar | 1 000 - 5 000 dollar | 3:1+ |
| B2B SaaS (Mellommarked) | 2 000 - 10 000 dollar | 10 000 - 50 000 dollar | 3:1+ |
| B2B SaaS (Enterprise) | 10 000 - 50 000 dollar | 50 000 - 500 000 dollar | 5:1+ |
| Forbrukerabonnement | 10 - 50 dollar | 50 - 500 dollar | 3:1+ |
| Markedsplass | 20 - 200 dollar | 100 - 1 000 dollar | 3:1+ |
Dette er referansepunkter, ikke regler. Ditt spesifikke marked, produkt og vekststadium vil endre disse tallene. Det som betyr noe er trenden.
Å forstå og presentere enhetsøkonomien din tydelig er en kjernekomponent i enhver GTM-strategi. Jeg hjelper gründere med å bygge dette rammeverket i mine GTM-strategigjennomganger. Lær mer om GTM-strategi.
Slik beregner du enhetsøkonomi i tidlig stadium
Problemet i tidlig stadium: Du har 20 kunder og 3 måneders data. Du kan ikke beregne en "livstidsverdi" fordi ingen har vært med lenge nok.
Hva du skal gjøre i stedet:
Estimer LTV fra tidlige data om kundelojalitet. Hvis din 3-måneders kundelojalitet er 80 %, kan du estimere gjennomsnittlig livslengde som 1 / (1 - kundelojalitetsrate) = 1 / 0,2 = 5 måneder. LTV = 100 dollar/måned x 5 = 500 dollar.
Bruk kohortanalyse. Spor hver måneds kohort separat. Forbedres kundelojalitetsratene for måned 2? Det tyder på at din faktiske LTV vil være høyere enn tidlige estimater.
Vær ærlig om hva du ikke vet. "Vårt LTV-estimat er 2 400 dollar basert på 6 måneders data, med et forbehold om at vår eldste kohort bare er 8 måneder gammel" er et troverdig svar. "Vår LTV er 10 000 dollar" med 3 måneders data er det ikke.
Trenger du hjelp til å bygge rammeverket for enhetsøkonomi for investorer? Jeg lager GTM-strategier for gründere i tidlig stadium – kanaler, ICP, prising og metrikk-rammeverket for å bevise at modellen din fungerer. Skriftlig strategi på 48 timer. Få en GTM-strategi - 900 dollar
Røde flagg investorer ser i enhetsøkonomi
1. LTV beregnet med null frafall-antagelse. Hvis du antar at kundene blir for alltid, er din LTV uendelig. Bruk reelle data om kundelojalitet, selv om de er tidlige.
2. CAC som utelukker gründerens tid. Hvis administrerende direktør gjør alt salget, er det en reell kostnad. Inkluder den, i det minste som en fotnote.
3. Forbedrende metrikker gjennom matematiske triks. Utvide LTV-antagelser eller utelukke dyre anskaffelseskanaler for å få CAC til å se bedre ut. Investorer ser gjennom dette.
4. Ingen kohortvisning. Aggregerte tall skjuler problemer. Hvis din første kohort beholder 90 % og din siste kohort beholder 50 %, ser gjennomsnittet greit ut, men trenden er forferdelig.
Bestill en Angel Call - 300 dollar
Ofte Stilte Spørsmål
Når begynner investorer å forvente enhetsøkonomi?
Ved pre-seed forstår investorer at du kanskje ikke har nok data. De ønsker å se at du har tenkt på modellen. Ved seed (runde på 1 million dollar+) trenger du reelle tall – selv om de er tidlige og upresise. Ved Series A må enhetsøkonomien være bevist og forbedret.
Hva om LTV:CAC-forholdet mitt er under 3:1?
Det avhenger av trenden. Hvis forholdet ditt er 2:1, men forbedres måned-over-måned, kan investorer fortsatt finansiere deg. Hvis det er 2:1 og flatt eller synkende, signaliserer det et grunnleggende modellproblem. Fokuser på å forbedre kundelojalitet (øker LTV) og teste billigere anskaffelseskanaler (reduserer CAC).
Hvordan beregner markedsplasser enhetsøkonomi?
Markedsplasser bruker bidragsmargin per transaksjon i stedet for tradisjonell LTV/CAC. Viktige metrikker: take rate (din andel av hver transaksjon), gjennomsnittlig ordreverdi, gjentatt kjøpsrate og kundeanskaffelseskostnad per side av markedsplassen.
Bør jeg inkludere enhetsøkonomi i pitch-stokken min?
Ja, hvis du har det. En lysbilde som viser LTV, CAC, LTV:CAC-forhold og tilbakebetalingstid med reelle data er et av de mest overbevisende lysbildene i enhver seed-stadium-stokk. Hvis du er pre-revenue, inkluder modellen (prising x estimert kundelojalitet) i stedet for å utelate den helt.
Artem Luko er en engel investor basert i Marbella, og investerer 25 000 til 3 millioner dollar i pre-seed og seed startups. Lær mer på artemluko.com.
